Gyereknevelés

Működő Gyereknevelés

Mit tudjon a gyerek a pénzről?
Vannak, akik megkímélik a gyereket a család pénzügyeitől, mások nyíltan kezelik.

Használunk vagy ártunk a gyereknek, ha beavatjuk a család pénzügyi helyzetébe? Egyáltalán: Mit tudjon a gyerek a pénzről? Vannak, akik megkímélik a gyereket a család pénzügyeitől, míg mások teljesen nyíltan kezelik, hogy van-e pénz vagy nincs a családban.

A család, amelynek mindennapos megélhetési gondjai vannak, általában hiába is titkolná, hiszen a gyerek ekkor saját bőrén tapasztalja, hogy nincs pénz. Jómódú szülők is tanakodnak azonban azon, hogy nem káros-e a gyerekre nézve, ha tisztában vannak a család anyagi helyzetével.

Általánosan elmondható, hogy csak olyan információ való egy gyereknek, amit az ő korában megért, és amiről nem gondolja úgy, hogy tehetetlen vele szemben.

A gyerekek, akárcsak a felnőttek, nem egyformák abból a szempontból, hogy mennyi és milyen horderejű problémát tudnak anélkül elviselni, hogy azok stresszelnék őket. Ezért a gyerekek személyiségét érdemes nagyon is figyelembe venni, mielőtt anyagi terhekről, problémákról beszélnénk velük.

Túl kevés pénz

A pénz vagy a jómód hiánya sajnos már az iskolákban is létrehoz téves egymás közötti különbségtételt. Sokszor a bullying (heccelés) témája is az, hogy valaki olcsóbb cuccokban jár, mint a tehetősebbek. Ezen kívül természetesen sok más eltérés (például képességek) alapján is heccelik egymást a kölykök, de ez nem vigasz azok számára, akiket így zaklatnak fel.

nezd_meg_a_canva-tervemet_2021-11-28t222755_743.png

A gyerek heccelés nélkül, saját tapasztalatai alapján is megéli, hogy erre vagy arra nincs pénz. Jómódú gyerek számára sem problémamentes a pénz és vagyon témája. Ha például azt tapasztalja, hogy szülei alig vannak vele, mert szinte kizárólag a vagyon növelésére koncentrálnak, akkor előfordulhat, hogy hadilábon áll majd a pénzzel.

A túl sok vagy túl kevés pénz érzete annyira egyéni, hogy kívülről nézve szinte lehetetlen megítélni, hogy az adott szülőnek vagy gyereknek mit jelent saját aktuális anyagi helyzetük. At a fontos, ahogyan ők megélik.

Milyen értékmérő?

A pénz mennyisége azt méri, hogy milyen értékes dolgokra cserélhető el vásárláskor. Nem ennyire egyszerű azonban a helyzet, mert sok fiatal számára jó startvonalat is biztosít, ha több van belőle a családnak. Kevésbé tehetős családok gyermekeit pedig kifejezetten hátrányosan érinti ugyanezen dolog fordítottja.

Helytelen a pénzről úgy beszélni a gyerekkel, hogy ő azt képzelje, hogy az emberi értékmérő is egyben!

Természetesen egy alsós diák keveset fogna fel abból, ha például Gandhiról mesélnénk neki, aki nem dúskált a gazdagságban, de az országát ő vezette ki az angol gyarmatok közül. A szegénység reklámozása is hiba lenne, hiszen miért ne lenne inkább mindenki jómódú a Földön, mint szegény!?

nezd_meg_a_canva-tervemet_2021-11-28t222811_146.png

Valószínűleg nem kell Indiából hozni hétköznapi példát a gyereknek. Szinte minden családban vagy környékén vannak megbecsülésre érdemes emberek – függetlenül attól, hogy milyen az anyagi helyzetük. Inkább helyes értékmérő az, hogy egy ember mennyire hasznos a körülötte élők számára.

Pénz és valóság

Az előzőek ellenére nem árt, ha Európában mégis két lábbal állunk a valóság talaján. A „fejlettnek nevezett” nyugati és európai társadalmakban igen sok lehetőség múlik pénzen. Sokszor még az egészség is, hiszen gyógyszerek beszerzése vagy egészséges életmód is múlhat ezen.

Ezért a gyerek előtt nem kell elrejteni a család anyagi helyzetét. Ha valamit nem kaphat meg, legalább tudja, hogy miért. Idejében megtanulhatja, hogy valamilyen hasznos tevékenységet nyújtani kell azért, hogy birtokoljunk valamit, legyen pénzünk. Manapság divatos dolog „pénzzel csinálni pénzt”, és a gyerekek előtt olyan hamis példák jelennek meg, hogy elegendő mondjuk az Instagramon képeket közzétenni, és hamarosan ismertek lesznek.

nezd_meg_a_canva-tervemet_2021-11-28t222803_420.png

Lassan már ott tartunk, hogy kifejezetten ügyesnek kell lennie a szülőnek, hogy megtanítsa a gyerekét arra, hogy „munkával is lehet pénzhez jutni”. Bölcsek voltak azok a híres gyárosok, akik nem hagyták a cégüket automatikusan gyermekeikre, hanem elküldték a legutolsó raktárba takarítani, hogy onnan járják végig a cég ranglétráját. Na jó, ettől ők még valóban előnyben voltak, de legalább nem herdálták el a vagyont.

Pénz a gyermekkorban

Már gyerekkorban érdemes megtanulni, hogy az alapvető zsebpénz fölötti bevételért plusz feladatokat kell végezni. A gyereknevelésnek az része lehet, hogy megtapasztaltatjuk a gyerekkel: a takarékosság erény, különben felnőttként állandóan kiszolgáltatott lesz. Ha nincs pénze a szülőknek valamire, akkor helyesebb azt mondani, hogy „most erre nem telik”, mint általánosságban kijelenteni, hogy „nincs nekünk erre pénzünk”.

A legnagyobb hiba a pénz körül undorító érzést teremteni. Ilyen például szidni a gazdagabbakat, általánosítani, hogy mindenki, aki jómódú, az valószínűleg tisztességtelenül lett az. Sok szülő arra kéri a gyerekét, hogy minden alkalommal, amikor készpénzt használt, utána mosson kezet, mert „koszos a pénz”. Ha a gyerek megszokja ezt a társítást, akkor könnyen járhat úgy, hogy azért nem lesz pénze, mert miért is lenne olyasmije, ami „koszos”.

Takarékosság és gyereknevelés - Hangjegyzet

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gyerek-neveles.blog.hu/api/trackback/id/tr2616767654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása