Gyereknevelés

Működő Gyereknevelés

Gyerekek online bezártsága

A gyerek biztonságára törekvő szülők örülni szoktak annak, ha a gyerek minél többet van otthon. Mostanában azonban a vírus helyzet miatt túlságosan is sokat vannak a gyerekek négy fal között. Az online oktatás miatt kevesebbet járnak iskolába, és alig vannak barátoknál. Különösen kevés időt töltenek a szabadban sport és kulturális programokon. Egy lelkes szülő szeret a gyerekekkel lenni, most azonban szülők és gyerekek alaposan össze vannak zárva. Nyolc után sincsenek barát- és rokonlátogatások sem.

 gyerekek_online_bezartsaga.jpg

 

Gyerekek online bezártsága

Ez az összezártság még a legösszetartóbb családokban is okozhat nehézséget, különösen a gyerekek számára. Ez az egy éve tartó időszak, komoly lelki terhet rak a gyerekekre. A járványügyi szabályokat nem mi, szülők hozzuk, de vannak lehetőségeink, melyekkel csökkenthetjük gyermekeinknél a bezártság, a kisebb tér és a kevesebb személyes kommunikáció káros következményeit. Hogyan viszonyulhat a szülő az ebben az időszakban a gyerekben esetleg felgyűlt indulatokhoz és az ebből következő viselkedéséhez? Nyilvánvalóan még nagyobb türelemmel.

Az embereknek szükségük van nagy terekben, szabadban való tartózkodásra. Jobban érzik magukat, ha nincsenek korlátozva utazásaikban. Nincsenek ezzel másként a gyerekek sem. Ezért bármennyire is “maradj otthon” a szlogen, azért a szabályok által megengedett kereteket érdemes kihasználni. Kirándulni, sportolni a szabadban nem tilos. Egy erdei családi kiránduláson például a maszk sem kötelező, ami szabadabb kommunikációt tesz lehetővé.

Korlátok

Különböző korú gyerekeknek más és már módon okoz problémát a távolságtartás, a bezárt iskola és a több akadály. A tinédzsereket nagy mértékben korlátozza a jelenlegi helyzet párkapcsolatuk kialakításában vagy megerősítésében. A baráti kapcsolatok is igencsak takarékra vannak véve, kevesebb a lehetőség közös időtöltésre. A kommunikáció mennyiségben áttevődött az internetre, ami azért mégsem ugyanaz.

A legkisebbeknek szerencsére nem kötelező a maszk, ezért ez számukra nem kényelmetlenség, de az, hogy a felnőttek arcát maszk fedi, lecsökkenti annak a tanulási folyamatnak az eredményét, ami az érzelmek használatát a mimikán keresztül támogatja. Egyre több gyermekrajzon látunk maszkban embereket, ami mutatja, hogy gyermekeink már ennyire természetesnek fogadják el ezt a “viseletet”.

A városi szabad levegős tevékenységek felnőttek és nagyobb gyerekek számára előírt korlátai miatt alig látjuk egymás arcát. Ezért arra is törekedni kell, hogy amikor viszont otthon vagyunk, eleget legyünk együtt a gyerekkel otthoni játékok vagy kreatív tevékenységek alkalmával. Ez biztosítja a gyerekek számára, hogy felnőttekkel normális, tehát maszkot nélkülöző kommunikációban lehessenek, és lássák, hogy a kommunikáció a mimikával párhuzamosan működik.

Mivel kevesebbet vannak utcán és kevesebbet közlekednek, ezért a gyerekek biztonsága nőtt valamelyest, legalábbis ebben a vonatkozásban. Az viszont, hogy több időt tölt számítógép előtt, növeli a rá leselkedő internetes veszélyeket. Sok gyerek-gyerek ismeretség jön létre az online térben, de érdemes rendszeresen érdeklődni a gyereknél, hogy a különböző kommunikációt szolgáló szoftvereken keresztül ismerkedett-e össze olyan idegenekkel, akik valamilyen szempontból “furcsák”.

A tinédzserek előfordul, hogy nem nagyon igénylik már a közös családi programokat. Ha van kistestvérük, akkor az ő kedvéért talán kimozdulnak egy családi focira valami erdei tisztásra, vagy bringatúrára. Ha olyan elfoglaltságot találunk számukra, ami maszk nélkül is szabályos, akkor ez motiválhatja őket most, amikor közterületen szinte fel sem ismerjük egymást.

Érzelmeink

A gyerekek könnyen felfogják mások érzelmeinek változását. Ha anya vagy apa ideges, akkor a gyerek is feszültebb, vagy akár ingerlékenyebb. Ezért figyelnünk kell arra, hogy ne gerjesszük tovább a családban azt a “drámát”, amit a vírusról szóló hírek jelenleg ontanak ránk. Egy kisgyerek élete ne a vírus-helyzetről szóljon! Az alapvető szabályok ismeretén túl, egy tinédzsereknek sem kellene, hogy e körül forogjon az élete, miközben nyilvánvaló, hogy teljesen nem tudjuk őt sem kivonni a hatások alól.

Nagyon értékesek azok a nevelési megoldások és eszközök manapság, amelyek képesek ellensúlyozni a gyerekek olyan érzését, hogy túl sok a korlát és kevés a szabadság. Sokan összetévesztik a gyerek szabadságát azzal, hogy ne legyen tennivalója, pedig ha van elég értelmes és a gyerekhez igazított feladat, akkor azok sikeres teljesítése sokat javíthat a hangulatán és végső soron az önértékelésén is.

Lehetőségek és enyhítés

Nem csak a felnőttek, hanem a gyerekeink lehetőségei is alaposan korlátozva vannak jelenleg. A gyerek szabadsága viszont nem csak azon múlik, hogy mit engednek meg neki és mit nem, hanem azon is, hogy ő mennyire hajlandó használni a számára adott vagy adódó lehetőségeket. Azon is múlik, hogy tudását, tapasztalatait és érzékelését mennyire hajlandó használni új feladatok és problémák felvetésére, korábbiak megoldására, egyéni és közösségi célok megvalósítására.

Felnőtteknek sem könnyű időszak ez, mégis több a feladatunk most abban, hogy törekedjünk a gyereknél a vírushelyzet okozta lelki károk enyhítésére. Igazán nagy szükség van a türelmünkre, megértésünkre és minden szülői leleményességünkre ahhoz, hogy a gyereknek megmaradjon valami abból, amit úgy hívunk, hogy boldog gyerekkor.

 

Novák Ferenc
tanár, társ a nevelésben

Hallgass meg egy hangjegyzetet!

Szabad-e büntetni a gyereket?

A bejegyzés trackback címe:

https://gyerek-neveles.blog.hu/api/trackback/id/tr916463004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása