Gyakran előfordul, hogy a szülő a pedagógusra mutogat, a tanár pedig a szülőt hibáztatja a gyermek viselkedéséért. Kinek nagyobb a szerepe a gyereknevelésben? Szokásos az első reakció, hogy egyértelműen a család feladata a nevelés. Akkor az iskolában tényleg "csak" oktatás történik?
Sok szülő várta már, hogy a pedagógus csináljon valamit és sok-sok pedagógus is reménykedett abban, hogy a szülő majd cselekszik, mert úgy érzete, hogy neki magának már elfogytak a gyereknevelés eszközei, melyekkel változást tudna elérni a gyerek viselkedésében.
Gyereknevelés - Kié a felelősség?
Nincs abban semmi új, hogy a gyermeknevelés a szülő és a pedagógus vállán is nyugszik. Az arányokon viszont régóta vitatkoznak, ez amolyan vissza-visszatérő térő nézeteltérés.
Gyakran találkozunk vele, hogy a szülő úgy véli, hogy a tanárnak nagyobb a felelőssége az ő gyermeke viselkedéséért, a pedagógus viszont méltatlannak érzi, hogy túlzó arányban ráterheljék ezt a feladatot. Ebből a nézeteltérésből egy jó hosszú játszma alakul ki. A szülő és a pedagógus is százféle módon meg tudja indokolni, hogy gyermeknevelésben miért a másik felelőssége a nagyobb.
Néha a szülő bemegy szülői értekezletre és számon kéri a tanáron, hogy miért nem néz jobban a gyermek körmére. Ugyanitt a pedagógus az iránt érdeklődik, hogy mi folyik otthon, a családban, amiért "Gyurika" az utóbbi időben egyre agresszívabb az iskolában?
Osztható a nevelés felelőssége?
Ha felelősségen azt értjük, ahogyan a gyerekek hibáztatják egymást ("Te vagy a hibás!"), akkor erre a felelősségre kevesen vágynak. Amennyiben azt az értelmét nézzük, hogy aki felelősen viselkedik, az vállalja a cselekvés rá eső részének elvégzését, akkor mindjárt más a helyzet. Persze lehet az ember kényelmes, csak akkor kevésbé az ő vágyai szerint alakulnak a dolgok. Ne csodálkozzon a szülő, aki mindent a tanártól vár, ha a gyerek nem úgy viselkedik otthon és az iskolában, ahogyan a szülő szeretné. Szintén nem lehetnek illúziói annak a tanárnak, aki egyedül a szülőnek tudja be, ha a tanítvány deviáns viselkedést mutat az iskolában!
Van a nevelésben egy matematikai képtelenség: 100%+100%=100%.
Miről is van szó?
Arról, hogy a gyerek, a család, a pedagógus és az iskola is akkor jár jól, ha külön-külön a szülő és a pedagógus is úgy érzi, hogy 100% a felelőssége a gyerek nevelésében. Ezen azt értjük, hogy mindketten mindent megtesznek a gyerek szociális irányú fejlődése, céljai elérése, képességei növekedése érdekében, valamint azért hogy minél hasznosabb, integráltabb tagja legyen iskolai közösségének és családjának is, miközben megőrzi és kiteljesíti egyéniségét.
A képlet tehát körülbelül ezt jelenti: a szülő 100%-ban felelősségteljes hozzáállása a neveléshez, plusz a pedagógus 100%-os odaadó gondoskodása és legjobb tudásának felhasználása a nevelésben, egyenlő a gyermek lehető legjobb irányú és hatékonyságú, tehát 100%-os nevelésével. Ha valaki a matematika kedvéért inkább írna ide 200%-ot, hát tegye! A lényeg inkább azon van, hogy minél inkább másokra hárítjuk a felelősséget, nekünk magunknak annál kevesebb lesz az esélyünk arra, hogy érdemben és jó irányban hozzájáruljuk gyermekeink fejlődéséhez.
Szülő, gyerek, pedagógus - ki jár jól?
Lehetnek nézeteltérések a tanár és a szülő között, azonban éppen a gyerek érdekében érdemes hamar megtalálniuk a középutat, kompromisszumot, ha kell, mert a széthúzásnál, az ellentétes cselekvésnél nem sok rosszabbat tehetünk a gyerekkel. Eléggé összezavarhat egy gyereket, ha a szülő és a tanár teljesen ellentétesen "segítené" őt.
A lehető legrosszabb pedig, ha a gyereket akarják kijátszani a másik ellen. Ha a szülő becsmérli a tanárt a gyerek előtt, a tanár pedig rosszallóan beszél a szülőről a gyereknek, akkor a gyerek két erős és ellentétes vélemény között nehezen találja majd a helyes utat, ráadásul azt tanulja majd a felnőttek világából, hogy a konfliktusok feloldhatatlanok, aminek könnyen lehet az a végeredménye, hogy felnőttként akkor is konfrontatív viselkedést mutat majd, amikor békében is maradhatna.
A szülőnek nem a pedagógust kell legyőznie, és a tanárnak sem kell legyőznie a szülőt. Mindkettejüknek fontos a szerepe a gyerek nevelésében, sokkal inkább a gyerekre leselkedő veszélyeket kell legyőzni, ha egyáltalán "le kell győzni valamit". Mindhárman akkor járnak jól, ha a szülő és a tanár összehangolja tevékenységét, megbeszélik a rendkívüli helyzeteket és együtt találják meg az ilyenekből kivezető utat. Így a gyereknek nem kell egyik vagy másik oldalra állnia, és megmarad a szülő és a pedagógus tekintélye is, aminek az a gyakorlati haszna, hogy a gyerek két oldalról is elfogadhat segítséget, ami mégis csak kétszerese annak, mintha csak az egyikre hagyatkozhatna.
Még több a szerzőtől: Gyereknevelés
A bejegyzés trackback címe:
Kivlov 2019.08.31. 19:35:08
Benbe · http://www.benbe.hu 2019.08.31. 20:39:02
Wildhunt 2019.08.31. 20:48:58
Leylandi 2019.08.31. 21:23:10
Az összes többi viszont a társadalom, a média, a környezet, nem utolsósorban a saját korosztály, illetve amit általában megengednek nekik. Nem véletlen, hogy ma már nincsenek Nemecsek Ernők, bár akkoriban még az igazmondás, hősiesség, jóság és rendszeretet volt a követendő példa, ma meg nem, helyette a valóságsó, a médiacelebség és az életrevalóság, csibészség, magyarul csalás. Legyél minél nagyobb bűnöző (bocs, Aurélió), deviánsabb (bocs, Miley), minél nagyobb hulladék (ne haragudj, Alekosz, tudjuk, a média csinált hőst belőled), akkor lesz nagy nézettséged=pénz.
Villanyszerelés? Nemá, Kirchhoff meg graetz-dióda?! Akkormá inkább csakanézését megajárását...
Szülő, meg tanár? Hagyjuk... Nyíljon már ki a szemünk!
2019.08.31. 22:08:49
Leylandi 2019.08.31. 22:28:50
Melyiket?
Amelyik be- és feljelenti a tanárt koholt váddal, mert egyest mert adni az ő kis hercegnőjének, pedig ő olyan szép, hogy csakis okos lehet, vagy amelyik a tanárt megveri?
Mr. Bear 2019.09.01. 06:04:36
midnight coder 2019.09.01. 06:55:26
enrikokaruszo 2019.09.01. 07:19:25
gabardin 2019.09.01. 07:28:14
1-3 évig a család (de egyes esetekben már itt átveszi a TV, a net a nevelés egy részét)
ovis korban a család mellé belép az óvodapedagógus
aztán kamasz korig a család és pedagógus nevel
kamasz korban a gyermek eltávolodik a szülőtől, marad a jó pedagógus, egyéb felnőtt, kortárs csoport hatása (ha a kamasz korig jól csinálta a szülő, akkor később visszatér hozzá a gyerek)
de végig ott ficeg a TV és a net
enrikokaruszo 2019.09.01. 08:02:56
gabardin 2019.09.01. 08:15:49
egyébiránt, nagyon sok helyen még mindig a TV a bébicsősz, esetleg anya(apa) telefonja
de egyértelmű, nem rendelkezem adatokkal, csak nyitott szemmel járok
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.09.01. 08:40:53
egyebkent 10bol ketto normalis tanar van kb. a tobbi frusztralt, vagy eppen cezaromanias idiota. unja es utalja amit csinal, de mivel semmirevalo nem tud valtani, igy a gyereken veri le sajat koszvadt kudarcos eletet.
a maradek ketto szereti amit csinal es at tudja adni a tudast.
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.09.01. 08:43:48
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.09.01. 08:46:02
Kivlov 2019.09.01. 08:51:57
Aha.
Ha nevelési intezmény is, akkor az agyhalott szülőknek nem kéne hőbörögve a tanárra támadni, amikor az kicsit komolyabban elkezdi fegyelmezni a neveletlen külyköket.
enrikokaruszo 2019.09.01. 08:53:16
az említett tartalmakra rákeresnek neten, ha valami menőséget hallottak róla, de nem ragadnak a tévé elé, egyszerűen nem foglalkoznak semmivel egyhuzamban ennyi időt
enrikokaruszo 2019.09.01. 08:56:23
kevés embernek sikerül abban az állapotban megőrizni az agyát, ahogy született, respect:)
Ekrü 2019.09.01. 09:14:11
enrikokaruszo 2019.09.01. 09:21:29
midnight coder 2019.09.01. 09:21:52
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.09.01. 09:22:22
köszi h felelevenitetted...
Ekrü 2019.09.01. 09:26:12
enrikokaruszo 2019.09.01. 09:26:52
enrikokaruszo 2019.09.01. 09:30:04
FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2019.09.01. 09:32:37
röhögnöm kell. leirtam a tapasztalatom a pedák tobbsegerol...de TE nyilvan a masik csoportba tartozol.
midnight coder 2019.09.01. 09:33:52
Ekrü 2019.09.01. 09:37:02
midnight coder 2019.09.01. 09:44:02
enrikokaruszo 2019.09.01. 09:47:12
enrikokaruszo 2019.09.01. 09:50:58
Bűnös 2019.09.01. 09:55:45
Én kimondom: elsősorban a szülő felelős. Mire a gyerek iskolába kerül eltelt 6 év. Ha a szülő nem boldogul 1-2-3 gyerekkel, akkor miért várja el a pedagógustól, hogy megtegye ezt 30-cal?
Aztán jön a felső tagozat és game over. Komolyan azt várják, hogy 1-1 tanár heti 2-3 órában a tananyag mellett még nevelje is meg a kölküket? Vagy talán a heti 1 osztályfőnöki órában kéne?
Wildhunt 2019.09.01. 10:02:04
kolompar lole 1116 2019.09.01. 10:41:09
MEDVE1978 2019.09.01. 11:29:13
Én értem, hogy a nevelés és az oktatás összefügg, de azért két elkülönülő cél. Az iskolától én inkább azt várnám, hogy tanítsa meg olvasni-írni-számolni a gyereket, utána meg azt mutassa meg, hogyan tud újabb információkhoz jutni és azokat elsajátítani.
Nem azt, hogy helyettem nevelje a gyereket. Erkölcsi mércét, értékeket nem az iskolának kell tanítania szerintem, hanem elsősorban a szülőknek...
pazzzy 2019.09.01. 11:57:48
muv 2019.09.01. 12:17:04
muv 2019.09.01. 12:18:14
latom te is ezek koze tartozol, amikor megmondanad, hogy ki keruljon kisegitobe es ki a normal osztalyba!
Ekrü 2019.09.01. 13:28:07
" (a játszótéren dobáltunk célba kis fadarabokkal, senki sem sérült meg) "-Az,hogy szerencsére nem sérült meg senki,az nem garancia arra ,hogy legközelebb sem fog.Márpedig ha Jutka néni nem lép fel keményen ellenne,akkor bizony mások is követik a példátokat persze rátok hivatkozva.Hisz ha nektek lehetett nekik is szabad.Szerinted ha ha ilyen esetben baj van kit vesznek elő?Úgy gondolom felnőttként ezt már nem nehéz belátni...
"apám egy rajz házifeladatot készített el helyettem, amit a tanárnő hármasra értékelt... "-Szóval csaltatok ,hülyének néztétek a tanárt és utána még sérelmeztétek a kapott jegyet.Tényleg erre tanított az apád?
Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.09.01. 14:51:53
Manapság a gond akkor van, ha a szülő a mindenhol sulykolt, liberális módot választja a nevelésre, azaz nem nevel. Mer' majd a világ, meg a ziskola... Aztán a gyerek meg csodálkozik, amikor szembe jőve pofánvágja az Élet.
gabardin 2019.09.01. 15:00:37
beszéltem szülővel, aki büszkén mesélte, hogy milyen ügyes a 9 hónapos gyereke, mert lerakja a tv elé és tök jól elfoglalja magát
gabardin 2019.09.01. 15:03:36
enrikokaruszo 2019.09.01. 15:30:49
exterminador 2019.09.01. 21:01:03
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.09.02. 05:27:26
Az iskola az állam intézménye, így eleve lassú, lassan követi a változásokat, s ritkán képes valós értékeket átadni. Eleve az iskola az a tanár a gyakorlatban, azaz egy alkalmazott, aki ritkán képes több lenni másnál.
Mint futóhomokra épült intézmény az iskola eleve nem rendelkezik beszámítható értékrenddel, hiszen mindig követi az éppen aktuális divatot, bár szerencsére lassan - ez itt a lassúság pozitív oldala.
Amikor még voltak iskoláskorú gyerekeim, igyekeztem őket arra tanítani, sose higgyenek az iskolának, a tanárnak, legyenek szkeptikusak. Egyrészt mert a tanár ritkán kiváló szakember saját területén, magyarul: hülyeségeket tanít, másrészt mert az éppen hatalmi politika az iskolát fontos propagandaeszköznek tekinti. Így pl. sikerült semlegesítenem az iskolai homokpropagandát, bár az ő iskolájukban ez éppen minimális volt, de így is elmondtuk, nem igaz, hogy a homokosok egyenrangúak velünk, nem igaz, hogy mások, s nem igaz, hogy hanyat kell esni a másság előtt.
2019.09.02. 09:30:11
Az erkölcsi mérce sajnos nem tanítandó, hanem társadalmilag beállított fix mérték. Ez a léc ma igen alacsonyan van, tisztán érezhető hogy lopni csalni hazudni bűnözni manapság kevés kockázattal járó dolog, (bűnözők valahogy mindig megússzák, vagy nevetséges büntetéseket kapnak, a fehérgallérosok érinthetetlenek, és a korrupció soha nem látott mértékű) Aki ebben a közegben szabályok szerint próbál élni, rögtön megkapja a társadalmi billogot (a balek), aki szabályokat próbálja másokkal is betarttatni (önkéntes rendőr, önbíráskodó) szintén megvetett, büntetendő entitás. Nehéz úgy erkölcsöt nevelni a gyerekbe, amikor mindenki szembe jön a pályán.